دارپا پیشران صنایع دفاعی آمریکا

دارپا [۱]:

DARPA يکي از آژانس هاي وزارت دفاع آمريکا مي باشد. اين آژانس به منظور توسعه صنايع با تکنولوژي بالا در حوزه صنايع نظامي راه اندازي شده است. بسياري از فناوري ها که تاثيرات مهمي را در زندگي امروزي ما نهاده اند با سرمايه گذاري و حمايت دارپا توسعه يافته اند. براي مثال مي توان به شبکه هاي کامپيوتري، سيستم ها آنلاين کامپيوتري[۲]، هايپرتکس و … اشاره کرد.

دارپا پیشران صنایع دفاعی آمریکا

نام اوليه اين سازمان آرپا[۳] بود که در سال ۱۹۷۲ به دارپا تغيير نام داد. سپس در سال ۱۹۹۳ مجددا به آرپا تغيير نام داد و مجددا از سال ۱۹۹۶ با نام دارپا فعايت مي نمايد.

دارپا در سال ۱۹۵۸ به منظور حفظ برتري تکنولوژيک آمريکا بر اتحاد جماهير شوروي تاسيس شد.

DARPA مستقل از ساير سازمانهاي معمولي در حوزه تحقيق و توسعه دفاعيست و مستقيما به وزير دفاع گزارش مي دهد.

دارپا حدود ۲۴۰ کارمند دارد که ۱۴۰ نفر آنها در حوزه هاي تخصصي مشغول به فعاليت هستند. دارپا با بودجه اي معادل ۳٫۲ ميليارد دلار (۲٫۸) اداره ميشود.

دارپا از پروژه هاي کوتاه مدت (۲-۴ ساله) که توسط تيم هاي کوچکي که براي انجام پروژه اي خاص جمع شده اند، حمايت مي کند.

DARPA Vector Logo.eps

ماموريت دارپا:

يکي از ماموريت هاي دارپا اينست که تصور ميکند يک فرمانده نظامي چه توانمنديهايي را ممکن است  در آينده بخواهد و تلاش ميکند تا آن توانمنديها را سرعت بخشد تا بوجود آيند. اين کار نه تنها گزينه هايي را براي فرماندهان فراهم مي کند بلکه منجر به اصلاح ديدگاه فرماندهان در زمينه اينکه امروزه به وسيله فناوري چه توانمندي هايي قابليت وجود را دارند مي شود.

دارپا به عنوان يک مدل:

  • کوچک و انعطاف پذير: دارپا تنها ۱۴۰ متخصص دارد. دارپا خود را به عنوان صد نابغه که از طريق آژانس هاي مسافرتي با يکديگر در ارتباط هستند معرفي مي کند.
  • ساختار افقي: دارپا از ايجاد ساختار سلسله مراتبي به شدت پرهيز مي نمايد و در يک ساختار مديريت دو سطحي عمل مي نمايد تا گردش آزاد و سريع اطلاعات و تصميم گيري سريع را تضمين نمايد.
  • استقلال و آزادي از موانع بروکراتيک: آزادي عمل در استخدام
  • مجريان و کارمندان انتخاب شده و در کلاس جهاني: تعامل با صنعت، دانشگاه ها و آزمايشگاه هاي دولتي و افراد. دارپا خود آزمايشگاه و يا امکانات تحقيقاتي ندارد و تلاش مي کند عمده ي تحقيقات خود را در بخش صنعت و دانشگاه و نه آزمايشگاه هاي دولتي انجام دهد.
  • تيم ها و شبکه ها: دارپا تيم ها و شبکه هايي از متخصصان را در رشته هاي مختلف گرد هم مي آورد.
  • استخدام مستمر همراه با تغييرات: متخصصان دارپا براي دوره هاي ۴ تا ۶ ساله استخدام مي شوند. از گردش شغلي براي همه ي کارکنان کليدي مانند مديران دفاتر و مديران برنامه ها استفاده مي شود تا ديدگاه هاي و افکار تازه در مجموعه جريان پيدا کند.
  • وظايف و فعاليت هاي پروژه محور: دارپا عمده ي فعاليت هاي خود را حول چالش هاي تکنولوژيک خاصي سازماندهي مي کند. دارپا توانمندي هاي مبتني بر نوآوري را پيش بيني مي کند و پس از آن بر روي پيشرفت هاي اساسي که براي دستيابي به اين توانمندي هاي مورد نياز مي باشند فعاليت مي نمايد. هرچند هر يک از پروژه ها بين ۳ تا نهايتا ۵ سال زمان مي برند اما غلبه بر چالش هاي اساسي بيش از اين مقدار زمان نيزا دارند. لذا به منظور حفظ تيم ها دارپا در مجموعه اي از پروژه هاي پشت سر هم و پيوسته سرمايه گذاري مي نمايد.
  • برون سپاري فعاليت هاي پرسنلي پشتيباني: دارپا به منظور حفظ ساختار منعطف خود خدمات، تخصصي، قراردادنويسي و اجرايي را از ساير آژانس هاي وزارت دفاع دريافت مي کند. در اثر برقراري ارتباط و همکاري با اين افراد، اين کارگزاران بيروني به استفاده ي از تکنولوژي هاي توسعه يافته شده در دارپا در سازمان مطبوع خود نيز کمک خواهند نمود.
  • مديران پروژه فوق العاده، مديراني پيگير، پرتلاش و با آزادي عمل: مهمترين وظيفه ي رئيس دارپا استخدام افراد خلاق و با ايده هاي بزرگ و توانمندسازي آنان مي باشد.
  • پذيرش شکست: دارپا به دنبال فرصت هاي پيشرفت بزرگ مي باشد و در صورتي که موفقيت احتمالي بسيار قابل توجه باشد در برابر شکست بسيار بردبار خواهد بود.
  • تمايل به ايجاد انقلاب در حوزه هاي مختلف از طريق يک رويکرد پيوسته
  • ايجاد شبکه هايي از همکاران: خصوصا از افراد و شرکت هايي که در حوزه هاي دفاعي جچندان فعال نيستند.

دفاتر فعلي برنامه هاي دارپا

دارپا هفت دفتر به منظور پيگيري برنامه هاي خود دارد.

  1. دفتر اجراي تطبيقي[۴]:

اين دفتر يکي از دو دفتر جديديست که توسط مدير جديد دارپا رجينا دوگان[۵] در سال ۲۰۰۹ راه اندازي شده است. چهار ناحيه پيشران توسط اين دفتر شناسايي شده اند که در انتشارات دارپا ثبت نشده اند. اين چهار ناحيه عبارتند از: گذار تکنولوژي[۶]،

  1. دفتر علوم نظامي[۷]
  2. دفتر تکنيک هاي پردازش اطلاعات
  3. دفتر تکنولوژي ميکرو سيستم ها
  4. دفتر تکنولوژي هاي استراتژيک
  5. دفتر تکنولوژيهاي تاکتيکي
  6. دفتر تکنولوژيهاي تحولي همگرا

دفاتر قديم دارپا:

  1. دفتر آگاهي اطلاعاتي(۲۰۰۲-۲۰۰۳)
  2. دفتر تکنولوژي هاي پيشرفته
  3. دفتر پروژه هاي خاص
  4. دفتر سيستم هاي اطلاعاتي
  5. دفتر تکنولوژي سيستم هاي الکترونيکي
  6. دفتر تکنولوژي هاي سيستم هاي محاسباتي
  7. دفتر تکنولوژي هاي سيستم هاي هوشمنمد و نرم افزار
  8. دفتر سيستم هاي زميني
  9. دفتر رزم زير دريا

انعطاف پذيري و محدوديت حوزه ي فعاليت

مهمترين مشخصه­اي که دارپا سعي کرده است در طي سالها به آن وفادار باشد، کوچک بودن و انعطاف­پذيري آن است. کوچکي دارپا از مهمترين عوامل پيشرفت قابل ملاحظهٔ آن در بخش دفاعي بوده است. دارپا هيچ گاه سعي نکرده است که حوزهٔ فعاليتهاي تحقيقاتي خود را توسعه دهد و حتي همواره کوشيده است آن را محدودتر نمايد. دارپا بعد از گذشت ۲ سال از شروع فعاليت خود، کارهاي غيرنظامي خود را کنار گذاشت و در سال ۱۹۷۲ به طور رسمي تنها کارهاي دفاعي را در دست گرفت (نام آن از آرپا به دارپا تغيير يافت).

دارپا توانست با تمرکز بر تحقيقات صرفا دفاعي، خدمات مؤثري به نيروهاي نظامي آمريکا ارائه نمايد و از عوامل پيشرفت نظامي اين کشور به حساب مي­آيد. در اين بين انجام پروژه­هاي هوافضايي اهميت به خصوصي دارد. دارپا دريافته است که مهمترين بخش در امور دفاعي، بخش هوايي آن است و پيشرفت در اين قسمت موجب توسعهٔ ديگر بخشهاي نظامي و همچنين فاصله گرفتن اين کشور از کشورهاي ديگر در زمينهٔ نظامي خواهد شد.
انعطاف­پذيري دارپا موجب شده است اين مؤسسه همواره خود را با تغييرات محيط مطابق نمايد و در دنيا به عنوان يک آژانس کاملا روزآمد به شمار آيد. نگاهي گذرا به پروژه­هاي انجام شده در دارپا خصوصا در زمينهٔ هوافضا روزآمد بودن آن را به اثبات مي­رساند.
دارپا بيش از ۲۵ پروژهٔ عظيم هوافضايي را به پايان رسانده است و با انجام اين پروژه­ها گام بلندي را در قدرت يافتن نيروي نظامي آمريکا برداشته است.

نگاه کلي به دارپا

ماموريت، مديريت و سازمان دارپا:

بيانيه ماموريت دارپا:

ماموريت دارپا اينست که از طريق حمايت مالي از تحقيقات متحول کننده و با بازدهي بالا که پلي ميان شکاف تحقيقات بنيادي و کاربردهاي نظامي ميزند، برتري تکنولوژيکي ارتش آمريکا را حفظ کرده و از غافلگيري هاي تکنولوژيکي که به امنيت ملي آمريکا آسيب مي زند جلوگيري نمايد.

ماموريت دارپا متضمن پيگيري نوآوري بنيادي براي اين آژانس مي باشد. فلسفه مديريت دارپا اين اصل را به شکلي بي پرده بازتاب مي دهد که عبارتند از: استفاده از خبرگان، مديران برنامه کارآفرين و توانمند کردن آنها، و حفاظت آنها از تشريفات اداري دست و پاگير و تصميم گيري سريع درباره اينکه چه پروژه هايي بايستي شروع شوند و چه پروژه هايي بايستي پايان يابند.

به منظور حفظ فضاي کارآفريني و جريان ايده هاي جديد، دارپا به طور پيوسته مديران برنامه ها را در درون و بيرون آژانس به گردش در مي آورد. بيشتر اين مديران برنامه ها تنها ۴ سال در آژانس به فعاليت مي پردازند. ايده پشت اين کار اينست که بهترين مکان براي يافتن ايده هاي جديد افراد جديد است. همچنين افراد جديد تضمين مي کنند که دارپا موضوعات مورد علاقه سازماني کمتري به جز نوآوري داشته باشد، زيرا مديران برنامه هاي جديد تمايل دارند تا مسير کار پيشينيان خود را اصلاح و حتي در صورت نياز خنثي نمايند.

ويژگي قابل ملاحظه ديگر فلسفه مديريت دارپا اينست که آژانس هيچ تسهيلات آزمايشگاهي ندارد و همچنين فاقد منابع قابل توجه به منظور فعاليت هاي پشتيباني غير مستقيم مي باشد. مجددا تفکر پشت اين کار حداقل کردن  هر گونه علاقه سازماني  که ممکن است آژانس را از الزام خود براي نوآوري دور کند مي باشد.

vvv

مدیریت انعطاف پذیر

ساختار سازماني فني دارپا در سال ۲۰۰۳ در شکل زير نشان داده شده است. به صورت کلي ويژگي ها و ماموريت دفاتر دارپا در طول زمان با تمرکز دارپا بر حوزه هاي متفاوت تغيير مي کنند. با تغيير مسير دارپا دفاتر ايجاد و يا منحل مي شوند. هدف اساسي دفاتر ايجاد هم افزايي از طريق گرد هم آوردن متخصصان با علايق مشابه به گونه اي که بتوانند با يکديگر تعامل کنند مي باشد.

دارپا دريافته است که گرد هم آوردن افرادي با سلايق يکسان مي تواند به توليد ايده ها به صورت غيرخطي بينجامد. وظيفه مدير هر دفتر استخدام مديران برنامه هاي برجسته و توسعه هم افزايي دفتر، در حالي که مديران برنامه ها را به طور وسيعي در راستاي کلي حرکت دفتر حفظ مي کند، مي باشد. ديدگاه کلي هر دفتر توسط مدير دفتر تعيين مي شود که بازتابي از تعاملات ميان او و وزير دفاع و کارکنان وزارتخانه او و ساير مراجع بالاتر و کارکنان بخش هاي آن مي باشد.

دارپا مطابق با فلسفه مديريت انعطاف پذير خود داراي اختياراتي خاص به منظور انجام ماموريت منحصر به فرد خود مي باشد. براي مثال دارپا اختيار استخدام پرسنلي با تجربه از صنعت را با پرداخت حقوق رقابتي دارد و اين کار را بسيار سريعتر از قوانين عادي خدمات کشوري به انجام مي رساند.

دارپا در استفاده از اختيارات مرتبط با عقد قرارداد نيز پيشتاز بوده است که اجازه عقد قراردادهاي منعطف با شرکت ها و دانشگاه ها را که در حالت عادي تحت قانون کسب فدرال قرار ميگيرند را مي دهد.

جوایز تشویقی دارپا

در نهايت آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته ی دفاعی آمریکا اختيار دادن جوايز به منظور تشويق دستاوردهاي فني را دارد. دارپا براي اولين بار با حمايت از مسابقات وسايل نقليه زميني بي سرنشين از لس انجلس تا لاس وگاس از اين ابزار استفاده نمود. جايزه در نظر گرفته شده برابر ۱ ميليون دلار بود.

دارپا تنها آژانس تحقيقاتي وزارت دفاع آمريکا نيست، اما تنها آژانسي است که به آن ماموريت عملياتي ويژه اي سپرده نشده است. اين نقش ويژه به اين دليل ضروريست که نيازهاي کوتاه مدت معمولا بخش هاي عملياتي را تحت فشار قرار مي دهند تا بر اين نيازها تمرکز کنند و از تغييرات بزرگ باز مانند. بنابراين سازمان بزرگي مانند وزارت دفاع آمريکا نيازمند مکاني مانند دارپا به منظور نوآوري هاي بنياديست.

در زير نحوه سرمايه گذاري موسسات مرتبط با علم و فناوري در پروژه هاي کوتاه مدت و بلند مدت در آمريکا در سال ۲۰۰۳ نشان داده شده است.

nnn

دارپا به منظور پر کردن اين شکاف ايجاد شده است که در شکل زير نشان داده شده است.

mmmm

فعاليت هاي آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته ی دفاعی آمریکا از جنس فعاليت هاي با ريسک بالا و با بازدهي بالا مي باشد زيرا قصد دارد تا شکاف ميان نوآوري هاي بنيادي و کاربردهاي نظامي آنها را پر کند.

چارچوب حمایت از پروژه ها

از ويژگي هاي ديگر DARPA اينست که از تحقيقات در خدمات حمايت نمي کند. همچنين بر نيازهاي امروز فرماندهان نظامي تاکيد ندارد و سعي بر تمرکز بر نيازهايي که در آينده ممکن است داشته باشند دارد. ديگر اينکه دارپا معتقد است تنها پروژه هايي بايستي آغاز شوند که حاوي ايده هاي خوبي باشند و توسط افراد مناسبي پيگيري مي شوند. تصميم گيري در دارپا به صورت غير رسمي و منعطف مي باشد و بر مبناي ويژگي هاي فني درج شده در پروپوزال ها تصميم گيري صورت ميپذيرد.

DARPA از يک ساختار از بالا به پايين به منظور تعريف مشکلات و از يک ساختار از پايين به بالا براي يافتن ايده هاي جديد استفاده مي کند.

ارزیابی پروژه ها

آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته ی دفاعی آمریکا پروژه هاي پيشنهادي و پروژه هاي در حال اجرا را با سوالات ساده زير مورد ارزيابي قرار مي دهد و پس از آن در مورد انجام پروژه يا ادامه آن توسط دارپا تصميم گيري ميکند.

  • پروژه قصد دارد چه کاري را انجام دهد؟
  • پروژه تا کنون چگونه انجام شده و محدوديت هاي آن چيست؟
  • چه چيزي در روش، جديد است و مي تواند محدوديت ها را بر طرف کند و عملکرد را بهبود بخشد؟ و با چه هزينه اي؟
  • در صورت موفقيت، پروژه چه تفاوت هايي را ايجاد خواهد کرد؟
  • چه آزمون هايي براي سنجش درستي فرضيه ها در ميانه زمان پروژه مورد نياز است؟
  • استراتژي گذار از مراحل چيست؟
  • پروژه چه ميزان هزينه در بر خواهد داشت؟
  • آيا جزئيات برنامه ريزي پروژه شفاف هستند؟

بيش از ۴۰ درصد بودجه دارپا در پروژه هاي دير بازده و پروژه هاي با ريسک بالا و با بازدهي بالا سرمايه گذاري مي شود. برخي از زمينه هاي ديربازده عبارتند از حوزه مواد، ميکروسيستم ها و فناوري اطلاعات.


[۱] DARPA: Defense Advanced Research Projects Agency

[۲] NLS(oN-Line System)

[۳] Advanced Research Projects Agency (ARPA)

[۴] Adaptive Execution Office

[۵] Regina Dugan

[۶] technology transition

[۷] Defense Sciences Office (DSO)

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *