در نشست هم اندیشی الکترونیک خودرو مطرح شد: لزوم تعهد خودروساز به استفاده از محصولات باکیفیت قطعه ساز داخلی

نشست هم اندیشی الکترونیک خودرو که با حضور مدیر عامل شرکت ساپکو، جناب آقای پیرمحمدی، رئیس بخش تأمین برق شرکت سازه گستر، جناب آقای حسین ناظری، رئیس گروه خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، جناب آقای افشاری به همراه جناب آقای مهویدی، مدیر عامل گروه صنعتی سازان سمنان، جناب آقای عصارحسینی به همراه آقای افتخاری، مدیر مطالعات و برنامه ریزی قطعه سازی سایپا، جناب آقای حسینی نیا و همچنین رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف، جناب آقای حمزه برگزار شد به تبادل نظر در ارتباط با معظلات صنعت الکترونیک خودرو و راهکارهای آن پرداخته شد.

جناب آقای پیرمحمدی در این نشست با بیان اینکه باید برنامه راهبردی وزارت صنعت معدن و تجارت به بسترسازی در کشور بپردازد و برخلاف بساری از سندهای تدوین شده پیشین معطوف به اجرا و واقعیت باشد افزودند: بسیاری از محصولات با اینکه سطح دانش بسیار بالایی ندارند به شکل ۱۰۰% از خارج از کشور تأمین می شوند. به طور مثال ایموبلایزر، ای ام اس، ای سی یو و کیسه هوا جزو محصولاتی هستند که با اندکی حمایت میتوان در داخل کشور تولید شوند.

سالانه تنها برای ای ام اس خودرو در حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج میشود که با اندکی حمایت از سوی نهادهای بالادستی همچون وزارت صنعت، معدن  و تجارت امکان بومی سازی آن وجود دارد. ایشان پیشنهاد عقد تفاهم نامه های سه جانبه میان تولید کننده، شرکت های خودرو ساز و وزارتخانه را دادند که در این تفاهم نامه خودرو ساز متعهد به ارائه تضمین خرید، تولیدکننده قطعه متعهد به کسب دانش فنی لازم و ساخت قطعه باکیفیت و وزارتخانه نیز متعهد به تأمین مالی قطعه ساز در دوره تحقیق و توسعه برای نمونه اولیه شوند.

ای سی یو و موتور دی سی

آقای حسینی نیا نیز با بیان اینکه به شدت در ارتباط با محصولاتی همچون ای سی یو، موتورهای دی سی در کشور احساس نیاز وجود دارد اما برای تولید این قطعات الکترونیکی در کشور قطعه ساز توانمند نداریم. ایشان با ابراز علاقه شرکتهای خودرو ساز همچون سایپا برای عقد قرارداد بلند مدت با قطعه سازان داخلی و ارائه تضمین خرید به آنان، اظهار کردند که به دلیل سطح کیفیت پائین و عدم لحاظ کردن استانداردهای مورد نیاز برای خودرو بسیاری از قراردادها با شرکتهای خارج از کشور منعقد میگردد. علاوه بر این تولیدکننده داخلی توانایی تأمین کل نیاز خودرو ساز را نداشته و در تعداد و تیراژ بسیار محدود به تولید قطعه مبادرت میورزند.

در ادامه آقای عصار حسینی با بیان اینکه باید خودرو ساز نیاز بلندمدت خود را از پیش تعیین و اعلام کند تا تولیدکننده برای تأمین آن نیاز برنامه ریزی نموده و زیرساختهای خود را فراهم کند. ایشان با بیان اینکه با اندکی حمایت می توان سطح تولید داخل قطعات الکترونیکی خودرو را افزایش داد افزودند: باید خودرو از را ملزم نمود تا تنها برای یک دوره محدود و به تعداد معدود از قطعه خارجی استفاده کند تا در خود نیاز حمایت از بخش داخلی را احساس کند. ایشان بحث استاندارد را یک فریب و راهکار جامعه جهانی برای سیطره بر کشورهای کوچک تر است بیان کردند که استانداردهای جهانی در خدمت مدیریت بازار بوده و به فکر تولید قطعه باکیفیت مورد نیاز مصرف کننده نیستند.

 

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *